divendres, 10 de maig del 2013

Escalar als Flautats

En Jordi assegurant a la G,E.E.B

Els  Flautats o Tubs de l’Orgue tenen llegenda negra pròpia, la de la qualitat mediocre i canviant de la roca i lo poc trepitjada que està per poder confiar-hi.  Roca mediocre i llastres de descamació,  itineraris antics, ferro rovellat; terreny d’aventura. Actualment són comptades les cordades que s’hi troben, normalment cap, però els Flautats  atresoren alguna de les  vies imprescindibles de Montserrat. Si Montserrat és un vaixell, els Flautats en són la proa i Agulles la popa o viceversa, i  és on les agulles baixen escalonadament a l’oest i el relleu es difumina amb l’entorn, o cau al Llobregat a l’est, 981 m per sota, fins a la Colònia Gomis de Monistrol.

La cordada Carreté-Rafa obrint la segona tirada de la via Bèlits a la Punxa (Fotos: Kildo Carreté)

Via Bèlits

Va ser un estiu de finals dels seixanta del  sXX que en Pep i jo vam quedar-hi lligats  després d’escalar la Punxa dels Flautats  per la via Bèlits (K. Carreté i A. Rafa i companys de suport, 15-11-1959). Eren temps en que els vigatans no hi anàvem sovint a Montserrat pels problemes de comunicació. Des d’aquella escalada hi hem  anat tornant però menys que a la resta del massís....

La Travessa Alta

... primer per fer diverses vegades la Travessa dels cims, potser l’itinerari  més repetit de la zona, una descoberta fàcil però d’amples panoràmiques pel qui la fa per primer cop, aquesta particular cresta que va des de la Cadireta de Flautats fins al Fesolet. Va ser escalat per primer cop per Lluís Estasen al 1922. Qui pugui iniciar-se en  l'escalada montserratina fent aquest itinerari serà afortunat.

Un itinerari per portar als muntanyencs a descobrir Montserrat, assequible i aeri, amb passos de IV i ràpels

La Crisis Monetària

I a la Crisis Monetària (Urquiza J., González A., Martínez J. i Olmo J., 19-05-1984) vam poder comprovar la veracitat de la llegenda quan  escalava la segona tirada de segon. Transcripció del meu diari de 1/11/1997:

“Com el cap de setmana passat i l’anterior, llum agrisada al damunt de Montserrat, boires i tímides taques de tardor entre el verd uniforme de l’alzinar. Els cims dels Flautats romanen dins de la boira mentre pugem pel camí  de la canal del Pou del Gat. El meu company m’explica la dieta que està fent ara, la dels “blocs energètics” i jo agafo cireretes de pastor. Estem sols,  Montserrat està desert. Anem a la Crisis Monetària de la Cadireta, oberta per J. Olmo i companyia al 84. Em va explicar que l’havien obert en un dia sortint par dalt de nit i que només s’havia repetit tres o quatre vegades. Començo la primera tirada, un díedre de 45m semi-equipat amb pitons, 1 buril i sabines, molt interessant. A la segona tirada la via deixa el díedre a l’esquerra i entra en placa; en Manel s’hi baralla fent ziga-zaga pels quintos-més  i només troba tres burils. Al cap d’una hora i d’haver arrencat una presa de mà arriba a la segona reunió. Jo, mentrestant, he quedat encarcarat com un bacallà,  sec i congelat. Pujo com un robot, esquerp i desconcentrat. Arrenco una presa de ma enganyosament bona, que acabo de picar amb la ma per escoltar el so i volo. Ataco neguitós l’Adel sostre, equipat amb burils i haig de treure dos cops l’antena...collons!. I dues sortides en lliure cagat de por per la mediocritat de la roca. En Manel es  queixa que tiro pedrusca, que hi farem! La R3 és un plataforma selvàtica plena d’herba i amb una molsuda sabina, a 10 m del cim. Distensió nerviosa, pau i vista acollonant de la Nineta, La Carota i el Pebrot entre boires, ombra i silenci. Som al cim!”.  Desconec l’estat actual de l’equipament però la via és molt estètica i variada, recomanable.

En Manel al flanqueix de la segona tirada de la Bèlits, el segon tram de la Integral, un dels racons de més bellesa de tot el recorregut, cara nord ombrívola, buit perfecte

Travessia Integral dels Flautats

Però del peu de la Cara de la Vella al cim de  l'Elefant, es desplega un itinerari singular que la majoria de montserratins no han encadenat, la Travessia Integral dels Flautats (450m, VI+, A1,rev. Vèrtex 52, p. 53-55). Longitud, dificultat, exposició i compromís d’una línia que petja el cim de totes les puntes. Encadena diverses vies, algunes de les quals es van obrir per fer el projecte. Belego i Araguz van obrir la cara nord de la Cara de la Vella. La integral segueix per la Bèlits de la Punxa, passa a la Porra i de la Porra a la base de la Cadireta amb dues tirolines enllaçades per un curt ràpel, per escalar finalment la cara est de la Cadireta en dues tirades difícils (A1e i 6ª). També amb en Manel, vam escalar-la al setembre de 1998.

Tirolina de la Punxa a la Porra.....

...i de la Porra a la Cadireta

És un itinerari molt especial i variat que transcorre en un escenari grandiós, primer ombrívol entre parets nord i bretxes culminant al cim de la Cadireta i després lluminós al sol de la tarda i romàntic a la llum del capvespre. Hi vam esmerçar 10 hores. Exigent i de concentració, amb escalada combinada i maniobres de tirolina. L’escalada de la Cadireta de Flautats va ser on vam haver de treballar més. La ressenya marcava V+ i Ae però calia sortir a pescar les expansions en lliure de i  ens va venir gran. Però vam passar sense més problemes amb l’antena Orbay SL d’en Manel. Després vam saber i no revelarem les fonts, que en Belego, alies “Burilego”,  un dels aperturistes de la Integral amb Martínez, Solé i Ibars al 1984, va tornar anys després per refer les dues tirades de la Cadireta obertes originalment en artificial. Era l’època de la irrupció de l’escalada esportiva i alguns buriladors van apujar el grau remenant les seves vies.
Per més informació recomano la lectura de l’article citat abans,  “Les arestes serrades” (Josep Jané, Vèrtex 52, p. 53), on l’autor és crític amb  la remodelació de la via per adaptar-la a l’esportiva i, alhora, informa als possibles repetidors i dona una idea clara del seu caràcter.

La Última Escarpia

Oberta per Lluís  Soler i  Remi Brescó, 1-10-2009, escala la solitària cara nord del Flautat Central. La vam repetir amb en Manel al juliol de 2012 i és una via d’estiu recomanable per diverses raons: escala el mar de pedra del pedestal de La Flama  fins a la bretxa de la paret N amb la Roca del Moro, és un bon mirador d’aquest vessant nord, te una segona tirada semi-equipada  de fissura de A1-A2 entretinguda però segura (clavem pitons). I una tirada final per mur compacte, dret i de presa grossa fins a la punta secundària del Flautat Central. Quedarem satisfets de l’escalada. Podeu consultar informació a http://miquelvilaplana.blogspot.com.es/2012/07/escalant-al-vessant-nord-dels-flautats.html

En Manel al  díedre difícil de L2

L'agulla de la Flama remata el pesdestal del Flautat Central

Desequipant L2

Aleix

En canvi, la Aleix a la Punxa (Oganya i Roca, 2002) no te singularitat, és una “aresta Buch” sense
sorpreses,

Les arestes sud dels Flautats entre les boires

ràpida i agradable d’escalar, amb vistes magnífiques a les agulles més properes. En un dia de novembre de 2012 i vam escalar-la  en dues cordades, Pep-Miquel i Miquel-Eulàlia,  que es perdien de vista l’una a l’altre pels llençols de boira que anaven creuant l’aresta i els fantasmes de pedra. I ens arrivàven encara amb somort, però iguals de greus i metàl·lics, els tocs de les campanes del monestir que fan vibrar la pedra.

La segona cordada a la primera tirada de l'Aleix

Fantasmes de pedra

La G.E.E.B, una via imprescindible

I darrerament, a l’abril de 2013, hem escalat amb en Jordi la magnífica línia de la G.E.E.B a la Cadireta de Flautats (Fibla i altres, 1963), una via molt semblant a la Crisis Monetària, equipada amb pitons i restaurada amb bolts, que requereix tascons i friends fins al 2. Després de veure la ressenya i la crònica de l’Escalatroncs  la determinació que ja tenia és va fer irresistible i al matí del 12 d’abril ja estava escalant la primera tirada del magnífic díedre que forma la primera part de la via.

En Jordi a la primera tirada (V+ mantingut)

En Jordi a L2, ha canviat de fissura i escala, amagat del company i dominat pel sostre final

Dret i amb poca presa a la cama esquerra. Una tirada que cal anar-hi amb un company que no tingui la “síndrome de la primera tirada” per poder veure a qui li toca. En Jordi escala molt bé la segona, que deixa el díedre quan desploma i passa a la placa de la dreta per enllaçar amb un díedre-canal paral·lel.

Tercera Tirada, més difícil (6a+, 1 pas) però menys mantinguda

I ara, canvi d’escenari, passem al sol: l'esperò final que tanca la primera part de la via

Quarta tirada  (A1e)  que allarga i que en Jordi va provant d’alliberar

Entrant a la R4, sota el sostre final

Finalment rematem sense dificultat el sostret que tanca l’ascensió amb A2e i IV.

Era divendres i érem sols escalant a Flautats. Fem la travessa superior i, de la bretxa del Fesolet, baixem cap a La Mòmia i Sant Benet.

Arribo al refugi més tard que en Jordi  i, entre cervesa i guitarreix, l’Àngel ens parla del projecte de  fer un disc amb cançons pròpies. Un bon final per una magnífica jornada

I al cim de l'Elefant

Arribats als cims per les diferents vies i si queden temps i ganes, podem encadenar el final de la travessia escalant el Fesolet i la Cerdà-Pokorski o la AGP de l’Elefant.

Des d’allà tindrem tota la carena dels Flautats sota els nostres peus delineada pel sol de ponent i veurem, a l’ombra, la menuda teulada de Sant Benet. Si busquem al voltant del cim trobarem un grafit que diu “USA 1948”  (?) curosament esculpida en un gran còdol d’arenisca vermella, un grafit que ens recorda els pioners.

1. Enhorabona, és un plaer poder gaudir dels teus escrits, sempre aportant quelcom, amb contingut, reconfortants.
    M'has fet pensar que fa un temps un company em recomanava entusiàsticament la Bèlits. Ara és un bon moment per anar-hi, el que no sé és si entrar-hi per la via Papanatas o bé fer l'original.

Salutacions!

2. Hola Eduard. Gràcies pel teu comentari. Per arribar a la bretxa entre la cara de la Vella i la Punxa, la Papanatas és una opció. En Remi Brescó em va comentar que la via està semiequipada i amb 12 cintes i aliens es protegeix bé, malgrat que el tercer llarg te roca mediocre. La original, de fet és la Normal de la Cara de la vella, fa molts anys que la vaig fer i no la recordo i calíen bagues i 4 plaquetes recuperables;no sé com està de vegetació. Les altres vies de la Cara són més lentes i la de la integral, clarament exposada i a evitar.

Una abraçada.

3. Molt bó! Donen ganes d'anar i fer-les totes...

Una abraçada Miquel.

4. miquel, celebro al teva tornada al blog, com sempre amb article amb un gran fons historic com a mi m'agraden.
    records a tots company

5. Una disfrutada llegir els teus escrits, no ens tinguis tan a règim! tanmateix si és per parir articles tan bons val la pena esperar
    Enhorabona Miquel!

6. Gràcies pel cpomentaris companys. Ajuden a buscar temps per escriure. Ara mateix però, estic batallant amb una revista digital que potser us intereserà: www.elmuntanyenc.cat

Una abraçada rocosa. Miquel

7. Anònim10/04/2013

Hola, al cim Nord de l'Elefant també s'hi poden trobar un parell de plaques interessants, funerària, una, de ben segur, molt a l'estil dels amics del sol. S'ha de desgrimpar uns metres cap al Nord i de seguida es veu, al costat d'una mena de test construït amb conglomerat i ciment, en altra temps, suposo, amb flors plantades.

Siau!

8. Quins records Miquel!
    Ara d'aquí uns tres mesos tornaré a ser per Barcelona, així que ja ho repetirem! Va ser una magnífica jornada!
    Una abraçada!

Total de visualitzacions de pàgina:

Cercar en aquest blog

El cràter del Viti i al fons la caldera d'Askja.

El 100 m de diàmetre del cràter del volcà Viti (dimoni en islandès), al centre d'Islàndia, no fa imaginar que la seva erupció del 1875 va abocar tones de cendre a l'est de la illa. L'abandó generalitzat de les granges d'aquesta zona van provocar l'onada migratòria més gran d'islandesos als EEUA. Les cendres van arribar a Estocolm. Al fons la caldera d'Asja, formada pel col·lapse de la cambra magmàtica superficial que alimentava les erupcions. Té 50 km qüadrats i una fondària de 270m. Està parcialment inundada formant el llac Öskjuvant. La zóna és buida i hostil. La NASA hi va portar als seus astronautes durant el programa Apol·lo.