Abans els nens sovintejàvem els cementiris per aconseguir no sabíem què, allò que ara podem imaginar com llibertat i joc, companyonia, descoberta i quietud temporal. Però potser perquè eren a llocs elevats i assolellats i lluny dels ulls adults. El cementiri de Vic era al nord, fora de la ciutat, dalt
d’un turó baix i s’hi pujava per un camí
ample vorejat de xipressos. De baix
estant del camí es veia la porta negra de ferro forjat emmarcada per les
fileres d’arbres i la pedra groga de
Folgueroles habitual en les esglésies i cases nobles de la ciutat.
Un dia, amb un amic que no recordo,
ens vam ficar dins d’un enterrament que gairebé no tenia dol, darrera mateix de
la sumptuosa carrossa, i vam desfilar
pel Passeig i pel carrer de Manlleu per agafar el carrer del Nord i els primers
xipressos de la “costa” del cementiri. Els dos cavalls eren lluents i negres com la vestimenta del seguici i duien
plumeros negres i daurades corretges a joc amb el carruatge. El record no te sentiments però m’imagino observat
i actor d’un fet del que rés sabia perquè la mort m’era desconeguda. Però les
rodes ressonen amb força sobre els adoquins. I no era pas un dia boirós com la
gent creu que fa sempre a Vic sinó càlid
de principi d’estiu perquè no dúiem roba d’abric. La curiositat ens feia insaciables
de tot allò que s’esdevenia al nostre món de comarca, potser la mida millor i més
humana per créixer. Molts anys després mirava el meu fill quan es quedava immòbil
a tocar de qualsevol taula de restaurant, com una estàtua, mirant fixament als
comensals. I jo somreia. Ser en els llocs sense consciència és un tresor passatger
de la infantesa.
Des del cementiri es dominava la Plana
fins al Montseny, la barrera infranquejable cap al mar blau, i des de la tàpia nord a l’ombra, les muntanyes del Collsacabra i els
Pirineus, tant blancs els dies freds i
secs. Des del llindar de l’alta
portalada, aquella línia subtil que limita els dos mons, es miràvem les amples
avingudes, xipre i mausoleus, i la lletjor monotonia de les fileres de nínxols.
Era un espai buit i silenciós, groc per
la pedra i la sorra dels camins i d’aquest verd fosc pels xipressos. Avui el
cementiri és molt cèntric i ha perdut aquella condició d’estar fora de la vila
que tot cementiri hauria de mantenir.
Abans de fer tenir consciència de
la mort, jo havia vist al meu avi mort
al llit, el farmacèutic de la plaça, i d’adolescent
també al seu fill, el meu oncle farmacèutic.
Encara adolescent vaig començar a entendre la relació entre la mort i el dolor.
Durant pocs anys anàvem al cementiri el Dia
de Difunts i aquella consciència va desaparèixer paulatinament del meu món
durant anys. Quan va tornar, de la muntanya, ja no va marxar més. I després, com tothom, vaig ser sol·licitat
per altres morts familiars i els seus enterraments de fred als peus,
olor de cera i silenci. I ara recordo un
enterrament vist al cine, en tot
comparable al que el meu amic adolescent i jo vam participar. Es pla en picat
que mostra tot el seguici caminant mentre un home del darrera amb un transistor
a l’orella comenta el partit als qui l’acompanyen. Vet la descoberta de la formalitat social.
Amb tot això vull dir que el
cementiri de Vic no tenia per mi cap
atractiu particular i amb el de Collserola van ser els únics que vaig conèixer fins a la
segona meitat dels setanta. Un dia d’estiu del 1979, durant una estada a l’estranger amb un amic de militància hippie que el va dur fins a Suècia i que jo havia vaig conegut a les trinxeres de Sant Climent de
Sasebas, vaig tenir una nova consciència
de la mort. Una dimensió humana i necessària, potser estètica i filosòfica.
Rondàvem per la Bretanya amb els seus dòlmens i menhirs, les costes
penya segades de granit rosa i les estepes de bruc. Un diumenge boirós i de cel gris, amb les barques varades en
baixamar, vam visitar un cementiri que era ple d’hortènsies rosades, sauló i creus de granit. Tenia aquella llum i l’aïllament
que només la boira dona quan el sol no és lluny. Hi havia quietud i silenci i una
densa atmosfera d’espera, de temps aturat.
El segon avís va ser a Paris durant un desembre gris i congelat
també dels setanta. Vaig retratar en blanc i negre al cementiri de Montmartre
nevat. Jo ja era fotògraf i una d’aquelles imatges ha tingut un paper important a la meva vida, va lligar per sempre cementiris i fotografia.
El tercer i definitiu avís va venir de Georges Brassens, de la cançó La
ballade des cimétireres, que recrea la vida d’un
home que vivia perpètuament obsessionat per posseir una tomba, memorial o làpida, creu o qualsevol
altre bé mortuori, a tots i cadascun dels cementiris de Paris. Tot el seu oci transcorria
anant de
cementiri en cementiri mirant i comprant, però no trobava rés en venda al cementiri
de Montparnasse, a quatre pas de sa maison, on va ser enterrat quan va morir. Mai he
deixat de sentir agraïment per aquest home discret i incorrecte que va demanar
ser enterrat a la platja de Sète per poder mirar i disfrutar sempre més dels cossos mig nusos
de les dones i la brisa mediterrània. Encara van passar anys fins que no vaig
començar a retratar sistemàticament tots els cementiris que trobava i viatjant.
Així doncs, comento algunes fotografies de cementiris que he passejat llargament o, al contrari, que
he vist passant amb cotxe i ni tant sols entrar-hi. M’agrada molt visitar i passar temps als
cementiris, primer per la pau i l’ordre que tant falta a l’home modern de
ciutat, per l’estètica i per la fotografia. Amb el temps he trobat i llegit autors
que han escrit i fotografiat sobre el tema i, realment, és un món.
Tornaré al meu tiet farmacèutic, que en vida em va iniciar al món dels bolets i dels fòssils. És
plausible que unes poques vivències intenses marquin camins. En les hores
immediates a la seva mort jo era a la
casa del dol, al costat del taüt
contemplant al tiet, potser més prim i sense
les seves ulleres de carei negre que eren la seva cara, entre els l’amunt i
avall de família i amics, soroll de
plats i l remor del rosari. Amb això arriba el meu pare amb una màquina d’afaitar
i afaitar al tiet mentre m’explica que els pèls segueixen després de la mort. I així la recordo, a la cara del
tiet.
Muntanyes Akakus, Sàhara libià.
No hi ha terra sense cultura. Molts quilòmetres Sàhara endins dormim a la vora d’un cementiri de mitja dotzena de tombes de les que ho ignorem tot. La bellesa del paisatge nu i mineral i el silenci dels deserts les acompanya.
Cementiri de Port Bou.
Ple hivern a l’Empordà on bufa una tramuntana violenta que penetra pels corredors d’aquest cementiri en terrases arrapat al vessant. No hi ha recer mentre contemplem les cabretes a mar obert. Només la imatge és plàcida.
El trésor d’Atreu (Argòlida, Peloponès, Grècia).
Si el contemplem des de la distància suficient per enqüadrar-lo en el paisatge, el trésor d’Atreu, o tomba d’Agamenón, és un túmul de mida discreta totalment cobert per l’herba i les flors de la primavera sempre precoç del Peloponès. La mirada baixa sense entrebancs per la plana d’oliveres fins al blau pur del golf Argòlic. Tot és d’una bellesa radiant. Però quan camines per l’avinguda que mena a l’entrada del túmul, sents damunt les espatlles el pes aclaparador del poder mil·lenari perdut, però la bellesa que va engendrar persisteix.
Després hi entres i la foscor és absoluta. Poc a poc l’iris s’obre i des de la penombra enyores la llum perduda.
Després hi entres i la foscor és absoluta. Poc a poc l’iris s’obre i des de la penombra enyores la llum perduda.
brillant post nanu, m'ha agradat especialment. Ja saps que compartim l'afició per visitar els cementiris i per tant no es estrany que hagi llegit amb atenció cada ratlla del text. Es nota que hi has treballat profundament.
ResponEliminaM'agrada molt la frase "...la sensibilitat de la nostra epoca és filla del romanticisme...". La trobo molt encertada i la guardaré a la memoria.
nenivan
Bona explicació i bones fotos !
ResponEliminaM'agrada perquè et situes dins del paisatge i dins la VIDA.
I de passada ens dónes l'oportunitat de reflexionar. GRÀCIES!
Matilde