“Qui jeu a la tomba d’un poeta? El poeta
segur que no, és cosa sabuda. El poeta és
mort, sinó no tindria una tomba. Però qui ha mort ja no és ningú, per tant,
tampoc està a la seva tomba. Les tombes són ambigües. Conserven quelcom i, amb
tot, no conserven res. Naturalment, això es pot dir de totes les tombes, però quan parlem de les tombes dels poetes,
amb això no n’hi ha prou. En el seu cas es diferent. La majoria dels morts
callen. Ja no diuen res. Literalment, ja ho han dit tot. Però això no passa amb
els poetes. Els poetes continuen parlant. A vegades es repeteixen. Això passa
cada cop que algú llegeix o recita un poema per segona o centèsima vegada. I
parlen també pels que encara han de néixer, per
unes persones que encara no han viscut quan ells escriuen el que
escriuen”.
Són paraules de Cees Nooteboom, de
la introducció del seu llibre Tumbas.Gráber von Dichtern und Denkern[i].
Un llibre dens i fascinant que desembolica el cabdell que Cees Nooteboom i la
seva dona Simone Sassen, han fet per mig món, ell escrivint i ella
fotografiant, per visitar tombes de poetes i pensadors[ii]
. Han visitat infinitat de cementiris per trobar-se amb els amics que han fet a
través de la poesia, de la literatura i del pensament.
D’altres vam començar a fer-ho per haver sentit, en un moment o altre de la vida, l’atracció pels espais de silenci i recolliment[iii], per l’estètica, per fer-hi fotos i per altres raons ocultes però segur que lligades a la cultura humana de la mort. I entre mig de milers de làpides visitades mai hem tingut la sensació d’anar a visitar a un mort, excepció feta de quan érem nens. Després es llegeixen llibres com els de Nooteboom, de Judit Pujadó[iv] i planes de la xarxa[v] i tot te més sentit.
Si Europa és el continent més
densament poblat del món, on més espai falta, Venècia és paradigmàtica. O més aviat era, perquè actualment
hi viu poca gent; només cal veure els vaporetti
al final del dia, plens a rebentar de la gent qui hi treballa i que torna a
casa, a terra ferma.
Aigües enllà del moll della
Fondamenta Nuova, cap al nord-est, es divisen les muralles vermelles de la
illa dels morts, a mig camí de Murano.
Anomenada illa de San Michele in Isola,
acull en tota la seva extensió el
cementiri històric de Venècia i l’església homònima, que formava part d’un
antic monestir camaldulenc. Va ser la primera església renaixentista de la
llacuna i fou construïda per Mauro Codussi al 1469. Quan al 1797 la Sereníssima
va rendir-se a Napoleó, els venecians van haver d’acceptar condicions del nou
Imperi. A més fer-los enderrocar les portes del gueto jueu, que es tancaven cada nit, es va eradicar la tradició d’enterrar
els morts a les esglésies i sota el paviment dels carrers de la ciutat. Pels
estàndards de l’època ja era una situació insalubre, sense comptar les
inundacions anuals de la ciutat. A
partir de 1800 els morts es van enterrar a l’illa de San Cristoforo della Pace i a una illa veïna que es van
unir reomplint el canal que les separava
formant la illa actual.
Tot passant pel davant de San Michele in Isola camí de Murano, uns
treballadors tornen a casa comentant les
notícies, fent vida quotidiana.
Entre dos blaus i en la calitja
primaveral de la llacuna, les muralles
vermelles, el marbre i els xipresos del cementiri de Sant Michele.
Maons, pedra d’Ístria i marbre
encerclen la illa. Al fons la Fondamenta Nuova
i la ciutat.
Cementiri de San Michele. La zona russa.
Cinc lletres la treuen de
l’anonimat. La làpida del terra d’aquesta tomba està escrita en ciríl·lic. Però
també el nom de Sònia es va gravar en el granit vermell, a la part superior del mausoleu .
[iv] Vint-i-cinc cementiris i dues tombes de les comarques gironines, Ed. Vitel·la, Barcelona 2010.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada