Als Pirates Pere Camins i Manolo Martínez in
memoriam.
En el darrer festival de cinema
de Torelló, la pel·lícula Pirates,
de Miquel Pérez i Miquel Vilaplana, va ser seleccionada a concurs i estrenada el dia 14/11/2011 a les 21:00h al teatre Cirvianum.
Una fita personal?: per les persones que vam participar-hi, indubtablement sí. I la vam fer ceyint-nos a l'objectiu inicial: afegir una plana més a la història de l'escalada catalana. Fer una pel·lícula sobre un grup d'escaladors singulars que, en només cinc anys d'activitat, van dibuixar una línia temporal i estilística inesborrable .
Una fita personal?: per les persones que vam participar-hi, indubtablement sí. I la vam fer ceyint-nos a l'objectiu inicial: afegir una plana més a la història de l'escalada catalana. Fer una pel·lícula sobre un grup d'escaladors singulars que, en només cinc anys d'activitat, van dibuixar una línia temporal i estilística inesborrable .
Miquel Pérez parla amb en "Rodri" i en Picazo durant el rodatge a la biblioteca de la U.E. de Sabadell.
Els Miquels a la Easy Rider a l'abril de 2006.
Els Miquels a la Easy Rider a l'abril de 2006.
La idea.
En una d’aquestes converses
disteses que es tenen tornant d’escalar, quan sents que la paret i tú us despediu contents i tot sembla possible, li
dic a Miquel Pérez: -Miquel, el que hem de fer és una pelí·cula d’escalada!. I al cap d'aquell instant en que
encara no ets conscient del què has dit, escolto un sí clar i decidit. "I triaré un tema, afegeix".
No m’hagués hagut de sorprendre
quan setmanes després em va comunicar que faríem un documental sobre els Pirates.
En Miquel és cineasta i historiador de cine. Un
documental sobre els Pirates, ni més ni menys. La proposta em va seduïr immediatament i vam començar a fer plans pel futur. Comptaríem amb els amics i amb la possibilitat de conèixer persones singulars, rares, que són, en definitiva, les més interessants. Farem el primer pas, contactar amb l’Antonio Garcia Picazo: el seu si o el seu no determinarà fer o no fer Pirates.
Al 1971 jo havia deixat l’escalada en roca i quan
la vaig reprendre-la al 1991 vaig trobar un nou panorama. Vies noves a totes les
parets de Montserrat, peus de gat, assegurances flotants i expasions i pitons millors. Als
anys següents, de la ma d'en Manel Orbay, vaig escalar prou per poder disfrutar vies dels Pirates i llegir
articles i llibres de l’Antonio G. Picazo i l’Armand Ballart. Així vaig conèixer, en retrospectiva, l’època de
l’Extrem, aquella revista independent d’escalada i alpinisme, escrita mig en castellà i mig en català, una cosa insòlita a Catalunya, però que reflectia amb fidelitat la realitat social catalana i la aparició de noves veus i opcions. La cultura de la muntanya ja no era només als centres de muntanya ni provenia necessàriament de la rica tradició romàntica. Allà dins hi havia un món diferent, unes veus que buscàven aire propi, maneres diferents que, amb perspectiva, es veuen correlatives amb les que hi havia a la societat mateixa. No va ser casual que el "centre" dels Pirates fos a les escales de la Catedral de Barcelona, al gimnàs de l'AGRUEC i al bar Haití, sempre girant entorn del Barri Gòtic.
Franco havia mort i Espanya i Catalunya es despertaven d’un mal son. Els joves de l'Europa continental havien conquerit més drets individuals i la seva veu es deixava sentir trenta anys després del final de la Segona Guerra.
Franco havia mort i Espanya i Catalunya es despertaven d’un mal son. Els joves de l'Europa continental havien conquerit més drets individuals i la seva veu es deixava sentir trenta anys després del final de la Segona Guerra.
Joves Pirates.
Em van arribar ressons del mite pirata. Sentia parlar de les vies Valentín Casanovas, Còsmica, Aresta Arcarons, Vagabundos del Dharma, Jumpin’
Jack Flash, Electric Lady Land, Easy Rider, Aresta Tobogán, Catalans al Pisón, Zarathustra del
Gallinero, i un llarguísim etc.
Mai havia envejat les aranyes fins que vaig ser a la punta del sostre de la variant Bartomeu Puiggròs de la Casa-Chani, un dels miradors més ventats de Montserrat. I després escala la placa superior fins a la reunió, un V+ mantingut amb burils allunyats i totes les farinetes treure!. Però encara va patir més el meu company, un jove amic amb "grau i tot l'artifo amb Ao", va quedar bloquejat al sostre, les cordes no es movien durant estona i estona i no ens sentiem...
Alguna cosa havia canviat i a mesura que llegia i escalava vaig veure que havia set en pocs anys. A la segona meitat dels setanta, després de menys de dos anys d'haver començat a escalar pel seu compte, aquells "crius" ja marcaven rutes agosarades a les Parets de
Montserrat.
Mai havia envejat les aranyes fins que vaig ser a la punta del sostre de la variant Bartomeu Puiggròs de la Casa-Chani, un dels miradors més ventats de Montserrat. I després escala la placa superior fins a la reunió, un V+ mantingut amb burils allunyats i totes les farinetes treure!. Però encara va patir més el meu company, un jove amic amb "grau i tot l'artifo amb Ao", va quedar bloquejat al sostre, les cordes no es movien durant estona i estona i no ens sentiem...
Sostre de la variant Bartomeu Puigròs de la Casas-Chani (J. Rodrígues i A.G. Picazo, 23 d'abril de 1977). Foto: Husa, revista Extrem.
Trenta quatre anys desprès, al
gener de 2010, al bar Maxitapa de Fabra i Puig de Barcelona, ens reunim en
Picazo, en Manuel Pedro “Gaston” –per Rebuffat, en Miquel Pérez i
jo. Els hi proposem rodar un film sobre la historia personal del grup. Hi ha un
clima ambivalent de curiositat i recel. Els hi parlem d’un documental històric de 30
minuts usant el format clàssic de combinar entrevistes, imatges i films de l’època i
rodatges actuals de les vies més emblemàtiques de les obertes durant els cinc
anys de funcionament del grup com a tal.
A la conversa, que va i ve del
fil del projecte, entre glop i glop, apareixen els primer elements que després
veuriem a la pantalla: els escaladors del Terra i Mar de Sabadell (TIM) que van
ser el seu referent; el jersei pirata, els seus orígens i la seva procedència
sociocultural; el seu anarquisme vivencial deslligat dels clubs de muntanya,
la falta de medis, la determinació autodidacte, les noves vies que van obrir, amb segell de la casa. En definitiva un nou perfil sociològic d'escalador. Agafar-se la llibertat per
descobrir-ho tot per ells mateixos, allò tant dels joves, potser a canvi d’una altre manera de viure,
treballar menys i escalar més amb pocs medis. I aquells joves van resultar ser talentosos i van aprofitar el moment.
Els hi proposem que comparteixin corda amb l’equip de rodatge i escalin les vies que van obrir i, fins i tot, una
possible trobada de pirates trenta cinc anys després de la seva diàspora radical. També volíem aprofondir en els canvis estètics de les ressenyes i noms de les vies. I anem parlant. Finalment
els ulls els hi brillen d’il·lusió i veiem que el primer pas s’ha fet i que "tenim projecte". Finalment, després de dinou mesos de treball acabem la pel·lícula al setembre de 2011. La criatura té bona salut, pesa 67 minuts i l'hem batejada a Torelló amb el nom de Pirates i la padrina, només faltaria, ha sigut la Montserrat.
Brodat sobre vellut, l'alpinisme clàssic.
A l'UES, el record de les vies dels de Sabadell és arreu. Carles Olivella i Miquel Pérez comenten les vies TIM.
El projecte.
L’esquema del guió es va basar en
indagar en la sociologia d'aquest grup de persones nascudes al voltant de 1960 i que a meitats dels anys setanta, amb setze o
disset anys, van aparèixer a Montserrat. Durant cinc anys, de 1975 a 1980, obren vies d’alta qualitat, dificultat i bellesa
en un estil que incorpora canvis al corrent principal de l'escalada espanyola, però seguint l’herència estilística dels antecessors, sobretot dels escaladors del Terra i Mar de
Sabadell (TIM) i dels germans Cerdà (GAM del CMB).
Un estil que aporta canvis que marcaran el camí cap a l’escalada clàssica actual. Ho fan com els abans esmentats, però més en lliure, més difícil, sense foradar o fent-ho al mínim, i amb la mateixa exposició. Amb ells va aparèixer el solo integral a la Paret de Montserrat i l'escalada de velocitat. Un exemple fou la Mas-Brullet en un solo integral de 25 minuts. I, escalant així, quedaven molts miralls lluents i lògics a Montserrat esperant als escaladors i que ells van saber trobar i resoldre.
Joan Cerdà a l'aresta Bruchs de l'agulla de l'Arbret. La corda penja lliure com una plomada.
Un estil que aporta canvis que marcaran el camí cap a l’escalada clàssica actual. Ho fan com els abans esmentats, però més en lliure, més difícil, sense foradar o fent-ho al mínim, i amb la mateixa exposició. Amb ells va aparèixer el solo integral a la Paret de Montserrat i l'escalada de velocitat. Un exemple fou la Mas-Brullet en un solo integral de 25 minuts. I, escalant així, quedaven molts miralls lluents i lògics a Montserrat esperant als escaladors i que ells van saber trobar i resoldre.
Rodant vint hores d’entrevistes
vam tenir davant de la càmera a Antonio Garcia Picazo, José Rodriguez “Rodri”,
Joan Altimira “Aranya”, Joan Mulero “Oruga”, Miquel Arcarons, Armand Ballart, Fredi
Parera, Lluís Hortalà, Germà Folch i Pili Martínez. En trobades posteriors vam
tractar a Ramón Artigas, Robert Fernández, Lluis Solé “Quasiguapo” i Lluís Agustí, entre altres. Per circumstàncies diverses i el caràcter amateur del projecte hi van faltar Juan Carles Griso, en Peralta, el Rompebragas, el Feo, l'Aborto, l'Abortito, Sergi Martínez, Joan Cassola etc. També vam entrevistar escaladors contemporanis dels Pirates o més grans, els ex-TIM Lluís Coromines i Jaume Camarasa, Joan Manuel Anglada, Joan Cerdà, Jordi Lluch, el
Barrufet Remi Brescó i l'Albert Iglesias.
Al peu del Pisón preparant el rodatge de la via Catalans.
La transcripció fidel de tantes hores d'entrevista va ser la part més laboriosa i
avorrida, però les mateixes entrevistes i l’escalada de les vies i el muntatge, la
més gratificant. Vam fer una nova xarxa de coneixences que ens van enriquir a
tots. L’ambient va ser sempre el propi del cine amateur, tant ben filmat a Vivir rodando de Tom DiCillo (1995), una pel·lícula que tot cinèfil hauria de veure.
Però ells tenien equip! Nosaltres vam disposar de una càmera de vídeo de definició estàndard per les
entrevistes, en prèstec, i càmeres de fotos Lumix LX3 i LX4 i una de frontal per les escalades, menys a la via Easy Rider, que en teníem una de vídeo de definició estàndard.
Filmant a la R2 de la Easy Rider.
El
cost de la pel·lícula va ser un esforç econòmic però, en termes de cinema, no va ser cara i vam confiar el muntatge a professionals. No vam tenir unitat B ni cap ajut econòmic o espònsors. Vam rodar en precari però amb total llibertat With a little help of our friends.
Pep Vila i Miquel Pérez rodant a l'estudi d'en Lluís Hostalà, a Verges.
El contingut de les entrevistes es presenta com una colla de blocs temàtics dels trets
personals i humans del grup i de les particularitats de les diferents
personalitats, totes elles marcades i singulars. Els blocs alternen amb les
filmacions de les vies escollides, en l'ordre següent: Valentín Casanovas de la paret de l'Aeri, Catalans al Mallo Pisón, a Riglos, Còsmica de la paret de Diables, Easy Rider de la paret de l’Aeri, Zarathustra a la paret del Gallinero, Ordesa, i l’Aresta Arcarons de la Tapa dels Plecs del Llibre.
La via dels Catalans, una de les mítiques i menys repetides del Pisón,
va ser la primera en ser filmada, a principis de juny de 2010.
La cordada Armand Ballart-Pep Vila la va escalar i filmar des de la paret i l’equip des del peu de via. El rodatge es va fer en dos dies seguint la logística planificada pels escaladors: una tarda per pujar a la entosta (a Riglos, gran llastra) i baixar, i tot el dia següent per escalar la resta.
D'esquerra a dreta: José Rodriguez "Rodri", Lluís Hortalà i Antonio G. Picazo al peu de la seva via al mallo Pisón al 1978 (col. Lluís Hortalà).
La cordada Armand Ballart-Pep Vila la va escalar i filmar des de la paret i l’equip des del peu de via. El rodatge es va fer en dos dies seguint la logística planificada pels escaladors: una tarda per pujar a la entosta (a Riglos, gran llastra) i baixar, i tot el dia següent per escalar la resta.
L'Armand a la mítica primera tirada de la via, assegurat per Pep Vila.
Al peu dels ràpels volaos amb la feina feta.
La Valentín Casanovas de la paret de l'Aeri es va rodar en dos dies i
va ser la primera que vam començar i la
darrera en acabar (13-6-2010 / 27-6-2011). Al maig de 2010 l’Antonio i en Juan Garcia
escalen la via amb l’Iván Ruiz de càmera. La resta de l’equip (Miquels i Emili Giner) filma des de baix i la bavaresa des de dalt despenjant-se per obtenir picats. La necessitat de
filmar la bavaresa des de la sisena tirada i de la sisena reunió fa que calgui tornar-hi un any després i fer
mans i mànigues per arribar a la reunió per dalt. L’Antonio i l’Óscar Médel
rapelen fins a R5 per tornar a escalar la tirada de la bavaresa i els Miquels al darrera. Acabem tard però amb el regal d'una llum meravellosa de posta en un capvespre clar que, n'estic segur, mai oblidarem.
Inici i final de la primera jornada de rodatge a la Valentín Casanovas. Iván Ruiz, Juan Garcia, Emili Giner, Miquel Pérez, A.G.Picazo i Miquel Vilaplana.
Al 24 de juny ja estàvem filmant
la Easy Rider. La cordada estava
formada per l’Armand Ballart i els Miquels de companys i de càmeres.
Era la segona via on un dels aperturistes de la via l'escalava per la pel·lícula.
Per primer cop vam usar una càmera de gran angular al casc i les imatges
resultants van ser interessants.
També volíem filmar una via dels TIM però
la idea no madurava. Triàvem Diables, després
Patriarques. Estàvem ocupats amb les entrevistes i l’hivern se’ns tirava al
damunt i vam optar per deixar l’escalada per la primavera. Vam començar
la fase de buidar i transcriure les vint hores d’entrevistes que havíem filmat i això és laboriós de veritat. Si et saltes un oh!, ah!, mmm..., etc, no serveix i cal tornar a començar. I no tot-hom ha estudiat oratòria. També vam fer una sessió a casa de l’Armand Ballart on va dibuixar per la càmera
la ressenya de la via Normal del Cavall Bernat.
L'afaitadora de la Còsmica.
L'Armand Ballart dibuixant la Normal del Cavall.
A la primavera decidim canviar el rodatge d'una TIM pel de la Còsmica de Diables, oberta a continuació de la Valentín, per Miquel Arcarons i Joan Carles Grisú i, sens dubte, la segona gran via dels Pirates de la primera època. La cordada es va formar aviat gràcies a en Pep Vila, que ja la havia escalat i a l'Iván Ruiz que de molt jove somniava literalment en escalar-la. A la càmera en Miquel Vilaplana. Mentre escalàvem els llargs superiors, en Pep ens explicava l'epopepia d'en Santacatalina quan la va forçar en lliure. A la vista del material posat i de tot el que cal afegir és un homenatge radical a l'escalada clàssica.
A la Còsmica, qui canta els seus mals espanta.
L'afaitadora de la Còsmica.
L’apertura de la via Zarathustra
a l’esperó del Gallinero de Ordesa es va fer del 20 al 25 de juliol de 1979
i va tenir un gran ressò a tot Espanya. Es va obrir en equip al coincidir a peu de via dos grups diferents de... Pirates!
La primera meitat l’obren Fredi Parera, Antonio G. Picazo i Joan Cassola. La segona Ramón Artigas, Lluís Agustí i Josep Mª Peralta, accedint a la línia triada a través de la Rabada-Navarro. Un cop enllestida la via, una part de l’equip fa la primera integral. La segona repetició triga un any (Joan Martí “Gepes” i Miquel Arcarons) i els dies 19 i 20 de juny de 1980, en Fredi Parera fa la tercera integral i primera solitària, amb un sol vivac. La Zarathustra és un bon exemple de territori pirata. I aquesta ascensió, plena de incidents com totes les “grans”, és la que en Fredi ens explica al film sobre foto fixa de la ascensió.
La primera meitat l’obren Fredi Parera, Antonio G. Picazo i Joan Cassola. La segona Ramón Artigas, Lluís Agustí i Josep Mª Peralta, accedint a la línia triada a través de la Rabada-Navarro. Un cop enllestida la via, una part de l’equip fa la primera integral. La segona repetició triga un any (Joan Martí “Gepes” i Miquel Arcarons) i els dies 19 i 20 de juny de 1980, en Fredi Parera fa la tercera integral i primera solitària, amb un sol vivac. La Zarathustra és un bon exemple de territori pirata. I aquesta ascensió, plena de incidents com totes les “grans”, és la que en Fredi ens explica al film sobre foto fixa de la ascensió.
Ordesa, juliol del 1979.
Autoretrat d'en Fredi Parera a la punta del sostre durant la tercera integral i primera en solitari de la Zarathustra.
Finalment li va tocar a l’Aresta Arcarons, una de les dues arestes Bruch paradigmàtiques de l’escalada lliure
clàssica a Montserrat. L’altre és l'Aresta Bruchs de la Bessona Inferior, oberta el 28
d’octubre de 1958 per Joan i Jaume Cerdà. Són vies germanes d' essència montserratina pura, escalades que demanen a l'escalador la mateixa exposició i sang
freda, però separades per vint anys de diferència. Dues vies que s'escalaràn sempre i seràn intemporals. Emili Giner i Miquel Vilaplana l’escalen i la
filmen i es fan plans des de baix i des de la carena del Montgros.
Al peu de l'Aresta Arcarons, fem una mica de teràpia de grup abans de començar.
Un bloc important del film el vam dedicar al mapa del tresor de l'escalada: les ressenyes. Aquests fulls de paper que passàven de ma en ma i que més endavant van florir en forma de guies d'escalada, probablament des dels inicis de l'escalada moderna.
L'Armand Ballart és aquest ilustrador i dibuixant de ressenyes d'estil personal i sinònim de informació de qüalitat, fiabilitat, realisme i bellesa, i que no gradua el pas més difícil sinó tota la tirada. La seva aposta estètica és canviant i sempre sorprèn i satisfà. Ell mateix ho va explicar a la càmera.
L'Armand Ballart és aquest ilustrador i dibuixant de ressenyes d'estil personal i sinònim de informació de qüalitat, fiabilitat, realisme i bellesa, i que no gradua el pas més difícil sinó tota la tirada. La seva aposta estètica és canviant i sempre sorprèn i satisfà. Ell mateix ho va explicar a la càmera.
El film es tanca amb una trobada de Pirates a Santa Cecília al novembre de 2010. Va fer un dia clar i ventat per la tramontana. Vam passar més fred que les castanyeres. Les boires ballaven a la paret mentre els Pirates vivien la seva retrobada
històrica trenta anys després. Pirates i amics, tots amb veu pròpia a les parets de Catalunya.
Al 1975, el "refugi" de Santa Cecília va ser punt de trobada i d'origen del grup. A cap altre lloc del massís pesa tant l'atmosfera del repte de severitat però també de bellesa de l'escalada montserratina. Ara també ha set el punt de retrobada i el moment de posar el final a Pirates.
Fredi Parera, Josep Carbonell "Buril", Armand Ballart , Anna Massip.
Al 1975, el "refugi" de Santa Cecília va ser punt de trobada i d'origen del grup. A cap altre lloc del massís pesa tant l'atmosfera del repte de severitat però també de bellesa de l'escalada montserratina. Ara també ha set el punt de retrobada i el moment de posar el final a Pirates.
Dels innumerables territoris de Santa Cecília, un és pirata. Solé, Altimira, Mulero, Arcarons, Picazo, Rodri, Ballart, Parera,Artigas, Agustí i Hortalà.
Navegant pel temps.
Fotografies i ressenyes:
Joan Altimira "Aranya", Armand Ballart, Joan Cerdà, Husa-Extrem, Fredi Parera, Miquel Pérez, Marcel i Miquel Vilaplana.
i
Molt bona feina!! llàstima que no vaig poder veure la pel.lícula a Torelló, la passareu a algun altre lloc?
ResponEliminaPer cert, al meu centre, la UES, tenim pensat fer una setmana de cinema-audiovisuals la primavera vinent, feu bolos?
hola miquel, finalment he pogut obrir el post. Quina gran resum de tanta i tanta feina. Cal dir-ho, pero, molt gratificant.
ResponEliminaMolt content de poder haver participat en aquesta tasca i a punt per la propera. Els amics estan per aixó no?
Com no, brillant Miquel.
ResponEliminaLa més gran de les abraçades...
Hola Miquels. A Torelló un éxit i molt bon ambient.Crec que sense proposar-ho es va donar un moviment cinergètic entre tots que va fer realitat un fet que d'entrada espantava.Ajuntar escaladors de diferents mentalitats, epoques,filmar-los,pujar baixar,repetir.Però tot ha funcionat com una cordada perfecte, en no pot un, l'altre agafa el cap de corda i com a únic objectiu es treballa oer guanyar el cim.
ResponEliminaDesprés de festes mirare de convocar una petita celebració entre els de la comarca, on convidarem a les dones que tambè han aguantat a peu de casa.
pep.
Fantàstic Miquel, quina gran feina que feia falta fer... Una abraçada!
ResponEliminaEl passat 3 de Febrer vaig veure la "peli" a Sant Cugat" i em va agradar molt, molt bona feina Miquel. Avui li he comentat a una de les persones que vau entrevistar (tant sols surt un instant) que l'havia vist a la peli i m'ha dit que li faria gràcia veure-la. La passeu properament a la zona de Barcelona?, li he dit que procuraria enterarme i li ho diria. Gràcies. Santi. Si voleu també em pots contactar a santiespina1966@gmail.com.
ResponEliminaEmocionant historia. La puresa de la pasió. Un gran reportatge. Felicitats!!
ResponEliminabona tarda!
ResponEliminaenhorabona per la feina feta,
he vist un resum del documental i m'agradaria poderlo veurel sencer,
està editat en.dvd ?
o on el puc veure?
apa gracies!
Hola Roger.
EliminaDisculpa per no haber contestat le teva demanda. Obro poc el blog ja que estem immersos en la nostra segona pel·lícula i no arribem arreu. Si m'envies el teu correu a miquelkvilaplana@gmail.com t'inclouré en un mailing de micromecenatge on podràs optar a tenir còpis de Pirates i del films que estrenarem aquesta tardor: "Escalada a Catalunya (1940-1955).
Una abraçada: Miquek Vilaplana
bon dia
ResponEliminaveiem que damaneu ajuda per la vostre pelicula, pero, com es que us ehu saltat als que varan repetir per 1º cop las vies TIM??? publiqueu un reportatje de "diario de barcelona" en el cual surten als seus noms, com es que als ignoreu???
dos diablos azules
Miquel vui contactar amb tu des de l'Agrupació Excursionista "Catalunya2 i el correu miquelkvilaplana@gmail.com, ens el retornen
ResponEliminaManuel Cabaillas
comunicacio@aec.cat
aec@aec.cat
manuelcabanillas@wanadoo.es