Introducció
Els mars itàlics Tirrè
i Adriàtic van ser batejats pels grecs
antics. Els noms deriven de tyrrenoi,
el nom grec dels pobladors del centre d’Itàlia, anomenats després tusci o etrusci pels romans, i d’Adria, la colònia etrusca a la desembocadura del Po. Ells s’autoanomenaven rassa o rasenna. Qui eren
en realitat els etruscs?. D’on venien, com eren i quan temps va durar la seva
presencia modernitzadora?.
Al llibre Les étrusques,
le peuple secret (1957), Alain Hus explica l’impacte que va produir el
descobriment a la Maresma
toscana, al 1828, de les tombes hipogees
de Vulci. Un pagès empenyia l’arada quan de sobte el bou es va enfonsar i va caure
sota terra. És fàcil imaginar-se l’escena, el bou bramant i el pànic del pagès
i després l’estupor i el misteri. Així es va descobrir la
primera de les nombrosíssimes tombes etrusques on s’hi reprodueixen la casa i
els objectes quotidians dels difunts: vasos i altres objectes de terrissa,
joies d’or, bronzes, escultures de pedra, peces d’ambre i milers d’objectes de
la vida d’un dels pobles menys coneguts de l’antiguitat.
La seva presència a Itàlia va durar quasi mil anys, de la primera edat del ferro
(s X-XI aC) fins als segles II-I aC, després d’haver importat a Itàlia tot el
saber oriental. El territori etrusc anava des de el riu Po fins a Roma i des dels Apenins a la costa tirrena, i en el màxim expansiu arribava a Nàpols. Però no van deixar arquitectura, ni una plana de literatura, que
coneixem pels historiadors antics, i una
llengua indesxifrable fins fa pocs anys.
Les ciutats dels vius no s’han conservat. Les guerres i els
materials peribles de les ciutats han deixat molt poc registre, la base dels
murs d’algun temple, fragments ciclòpis
de muralla i alguna porta en arc. Però
la seva cultura de la mort ens ha legat milers de tombes hipogees que reconstrueixen fidelment la “ciutat dels vius”.
Mapa d’Etrúria i de les colònies gregues. La seva relació va marcar la cultura del Mediterrani Occidental. Etrúria fou la primera nació italiana i va importar i exportar a la resta del mediterrani, mercès a una flota potent i a la explotació dels nombrosos jaciments de minerals metàl·lics del centre d’Itàlia.
La fi de la nació etrusca es va produir quan totes les seves ciutats van quedar sotmeses a
Roma, la qual va heretar el seu patrimoni: religió, escriptura, dret,
organització de l’estat, de la milícia, de la flota, artesania, tècniques agrícoles
i hidràuliques, urbanisme, medecina, alimentació i encara més. El etruscs no
van tenir imperi fora d’Itàlia però van abraçar els avenços tecnològics i
culturals de l’Orient Mitjà, en part a través dels grecs i llurs colònies però
també directament, com l’arc de mig punt babilònic que els grecs no van adoptar.
És així com el sorgiment i la importància de Roma en la història del “món” va ser un fet.
Hi ha tres hipòtesis que històricament, ja des de l’antiguitat,
han intentar explicar l’origen d’aquest poble:
1) La primera proposa una procedència d’orient i es basa en les font literàries antigues i en el marcat
orientalisme de la seva cultura. Això significaria l’arribada de gent d’orient que
és va assentar a l’Emilia i a la
Toscana , el país etrusc.
2) La segona proposa l’arribada de gent del nord d’Europa, portadors de una rica tecnologia del
bronze i de la pràctica d’ incineració i
enterrament de les cendres al terra.
3) La tercera, més moderna i suportada per les troballes i el
mètode de l’arqueologia contemporània, proposa que els etrusc surten del
substrat de poblacions autòctones italianes abans de l’arribada a Itàlia de les
llengües indoeuropees. La llengua etrusca, avui parcialment coneguda, sorgiria
d’una branca de llengües anterior als dialectes itàlics que van donar el llatí.
Dades practiques.
Quan deixem Roma també hi deixem el soroll i la massificació.
Viatjar per l’Etrúria és apartar-se de l’eix nord-sud que vertebra Itàlia. El
nostre viatge es va centrar en l’Etrúria meridional (Tarquinia, Viterbo,
Cervèteri) i va durar una setmana d’octubre. Vam poder visitar a fons llocs
essencials, les grans necròpolis i el Museu etrusc de Roma, i afegir-hi altres
llocs secundaris per completar una primera aproximació als etruscs. Aquests
segons indrets tenen encant per ser aïllats, poc o gens visitats i estar al
costat de poblets o enmig de la natura
i, a vegades, costen de trobar.
Vam volar a Roma Fiumicino una tarda. Agafem el tren cap a
Roma Termini i sense arribar-hi,
transbordem a l’estació de Trastevere per arribar a Tarquina a l’hora de sopar.
L’estació és lluny del poble però hi ha servei gratuït de bus per tots els trens que hi paren. Allotjament recomanable a Tarquina: Hotel San Marco, familiar i dins del casc antic.
L’estació és lluny del poble però hi ha servei gratuït de bus per tots els trens que hi paren. Allotjament recomanable a Tarquina: Hotel San Marco, familiar i dins del casc antic.
Visita: Punts essencials *
Dia 1.
Necròpolis de Monterossi*.
A l’oest i a peu des de Tarquina. Sis mil tombes hipogees catalogades, de les
que dues-centres estan decorades amb frescos. Se’n poden visitar una vintena
sense guia.
Museu Arqueològic de Tarquina*. Al centre històric ubicat en un
magnífic palau. Mostra part de les troballes de les excavacions de les tombes i
d’un parell de temples dels que no queda quasi res. Sarcòfags, joieria, vasos,
bonzes, escultura, objectes quotidians i informació gràfica, i dues tombes
totalment reconstruïdes amb els frescos i els aixovars.
Vam dedicar encara una tarda a fer una visita guiada molt
interessant (mínim quatre persones) a
algunes tombes tancades de Monterossi
i a una necròpolis veïna de tombes excavades al marès (Turisme de Tarquina).
Una volta pel casc antic ens permetrà veure algunes esglésies
romàniques interessants i, fora murs, el paisatge del Laci, a l’oest la combinació
de turons suaus i valls poc profundes amb camps i bosc i a l’est, la baixada en
suau pendent cap al mar.
Dia 2. Cotxe (GPS
útil).
Camí de Viterbo, capital de la Tuscia , la segona província
del Laci amb Roma, es pot visitar la necròpolis de Norchia, excavada en el marès o en el tufo
del vessant d’una petita vall engorjada.
Viterbo: ciutat de províncies interessant i de pas per anar a la necròpolis de Pian de la Mola , difícil de trobar i enclavada en el bellíssim
vessant d’una vall enmig de rouredes i sureres.
Dia 3. Cotxe.
Necròpolis de La Bandidaccia *,
al poble de Cerveteri. Aclaparadora visita a una part de les necròpolis de les
grans tombes de túmul. Museu recomanable.
Sutri, poble al nord-oest de Cerveteri que
compte amb necròpolis, un magnífic amfiteatre romà i els jardins de la Vila .
Dia 4.
Museu Etrusc de Roma*.
Geologia i paisatge.
El Laci és un país ondulat
i pla, sense trencaments. El paisatge actual, fora de les grans ciutats ,
és amable i suau, fet de turons i carenes de bosc de roure i alzina que
alternen amb planes o valls amples de camps i pobles en els turons.
Paisatge representatiu del Laci. Cotes baixes, relleu suau, bosc, conreu i aigua.
Per l’est s’aixeca en els Pre-Apenins però el centre és
format per valls somes i turons baixos,
que cap a la costa oest enllacen amb una ampla plana costanera. El territori
etrusc anava des de el riu Po fins a
Roma i des dels Apenins a la costa tirrena, i en el màxim expansiu arribava a
Nàpols.
En els darrers mil·lennis de l’evolució geològica d’aquesta
zona d’Itàlia, vam formar-se dos tipus de
roques d’origen ben diferent però de fàcil treballar, que van afavorir
el poblament i l’establiment dels pobles antics: són el marès i l’escòria volcànica que formen les unitats geològiques
superficials.
El marès és un gres
de color daurat, porós i poc compacte, originat per sedimentació submarina de
poca fondària, amb molt fragments de closques d’organismes ara fossilitzats i que pesa poc i és bon aïllant. Es pot serrar o excavar
fàcilment. Moltes de les cases de pagès i dels pobles del Laci estan fetes de
marès i, com veurem, moltes de les tombes i sarcòfags antics també.
Des de 4ma
fins a 550.000a, el marge continental tirrènic va patir estirament i fracturació durant la darrera etapa de
formació de les cadenes alpines, en aquest cas, dels Apenins. Aquestes
fractures van produir un rosari de volcans alineats i paral·lels a la costa, de vulcanisme
semiexplosiu tipus estrombolià, com a Olot, i la formació de dos tipus d’escòria volcànica: la tofa
(cat. greda), partícules de magma projectades i dipositades per gravetat fent capes de pumicita (cast. P. pómez), i la ignimbrita, a partir de núvols ardents o aerosols de
magma a temperatures de mes de 1000ºC
que s’escolen pel pendent a velocitats superiors als 100 km/h . La greda és poc
compacte i es desagrega mentre que la ignimbrita és compacte però porosa i
lleugera, ideal per ser excavada i suportar càrrega. També es poden serrar o
modelar fàcilment i, al seu damunt, s’hi desenvolupen, sobretot a les valls,
sols molt fèrtils.
Aspecte d’una pumicita. La roca ésà plena de buits i s’observen les partícules més grans dins d’una massa homogènia i soldada. El color ocre apareix per oxidació dels silicats de ferro de la roca.
Les ciutats dels morts.
Necròpolis de Monterossi i poble de Tarquinia sobre un pendent que baixa a la costa per l'est (esquerra). Els turonets són túmuls que marquen la posició de les tombes excavades al marès.
Sepulcre de marès amb urna bicònica i vasos (Museu de Tarquinia)
.
.
El primer període ben delimitat de civilització etrusca és el vil·lanovià (s. IX aC), de Villanova a l’actual Toscana. Es caracteritza per la cremació dels morts i l’enterrament de les cendres en vasos d’argamassa bicònics i amb tapa, amb aixovars simples (armes, objectes de la vida quotidiana i algun ornaments corporals). El bicònics s’enterraven dins d’un vas de pedra amb tapa, directament al terra (tombes de pou) o dins d’un sepulcre fet de lloses de pedra.
Tall d'una sepultura amb urnes cineràries.
La
homogeneïtat de la cultura vil·lanoviana de la mort indica que no hi havia
diferències significatives d’estratificació socioeconòmica i un desenvolupament
sòlid i creixent. La persistència dels vasos bicònics en totes les necròpolis i la seva datació estratigràfica ha servit per datar estrats on les dades disponibles no donàven edats fiables; és a dir, els bicònics són "fòssils guia" per datar tots els estrats on aparèixen. Aquesta mateixa persisténcia i homogeneitat demostra la
consolidació del país a finals del s IX aC.
Sepulcre
bàsic monoplaça excavat a la pumicita (necròpolis de Cerveteri).
A les primeres dècades del s VIII aC assistim a un procés progressiu de diferenciació social determinat per la riquesa i abundància dels aixovars, en tombes més grans en les que es substitueix la cremació per la inhumació. Recollint aspectes ideològics del mon grec, emergeix a la comunitat
una classe dominant i un desnivell econòmic.
una classe dominant i un desnivell econòmic.
Tomba
hipogea tipus amb escala i cambra (necròpolis de Monterossi, Tarquinia). Com
totes en les estructura naturals o antròpiques del subsòl, som al regne del
silenci i la foscor.
Sarcòfag
de dona de terracota (Museu de Tarquinia).
La
inhumació fa necessari el sarcòfag de
quatre peces per ser introduït fàcilment a la tomba. En la aristocràcia
naixent la dona és tan privilegiada com l’home i rep el mateix nombre de béns.
Un dels dos exemplars existents del conegut sarcòfag dels esposos. Secle VI o V ac (Museu
Etrusc de Roma).
Tomba del Baró (general, s VI aC, necròpolis de
Monterossi, Tarquinia).
Tomba del Baró (detall de la dona, s VI aC, necròpolis de
Monterossi, Tarquinia).
Les
tombes de l’aristocràcia reproduïen la casa, amb teulada a dues aigües decorada amb
frescos. Dos cavallers i un home barbut que ofereix una copa i empeny un jove
flautista, ret homenatge a una dona amb els cabells sota el tutulus, barret propi de la dona de l’aristocràcia.
Porta un vel i acull als personatges amb els braços aixecats en signe de salut.
Probablement es tracta de la difunta.
Tomba
dels Lleopards, general i detall (s V aC., necròpolis de Monterossi,
Tarquinia).
Asseguts
en triclinium i envoltats de
vegetació, un home i una dona son servits per un efeb completament despullat. L’escena es completa amb ballarins i músics. En els frescos les dones són pintades sense
color al cos i vestides amb vels o vestits llargs a vegades acampanant a la
base.
Tomba
dels Braus , general i detall (S VI aC., necròpolis de Monterossi, Tarquinia).
Decorada
amb temes trets del cicle mitològic troià, aquestes pintures del principis del
s VI aC., són les més antigues descobertes fins avui. El nom bé de les escenes
eròtiques i religioses de la part superior. La tomba ja és la casa amb estances
i mobiliari. Els museus ens ajuden a imaginar-la amb els cossos inhumats en sarcòfags
i les estances farcides amb els objectes de l’aixovar.
En el detall, Troil,
el jove fill de Príam, munta un cavall vigorós cap a la font amb lleons
rampants, darrera la qual s’hi amaga Aquil·les. Només porta l’elm perquè ataca
un nen indefens. Hi ha nombrosos pentiments, sobretot al cavall, que corregeigen el primer traç de l’artista abans de posar-hi color. Aquesta pràctica denota
que l’artista va més enllà de la còpia dels prototips grecs i aconsegueix un
sentit humà i crític que no trobem
abans.
Tomba dels Augurs, paret dreta (530
aC ., necròpolis de Monterossi, Tarquinia).
Un
personatge envoltat de servents contempla la lluita de dos atletes nus per
guanyar els tres vasos de terrissa. A la dreta, sortint de l’enquadrament, un personatge
amb mascara (inscrit a la paret com Phers) agafa el cap d’una corda
entortolligada a braços i cames d’un home mentre l’altre cap està lligat al
collar d’un gos ferotge que mossega l’adversari.
La
necròpolis de la
Banditaccia , a tocar de Cerveteri (prov. Roma).
Consta de
milers de tombes de totes les èpoques, separades per carrers (dromos) tot excavat a la greda i
pumicita. Ocupen un total de 400 Ha , cent de les quals
són visitables. La forma i dimensió és molt variable, des de tombes bàsiques de
nínxol de paret fins a enormes estructures superficials cilíndriques, rematades
amb túmul de terra que poden contenir diverses tombes a diferents nivells amb
una entrada compartida o independent. Estem parlant ja de estructures majors
que denoten poder i busquen l'espectacularitat .
Aspecte
massificat a la Banditaccia amb les
diverses formes usades excavant el terra volcànic ben visible.
Tomba
excavada d’una sola peça en una massa de roca que ha quedat pel damunt de
l’entorn per sobre-excavació de la roca del voltant per fer-hi carrers.
Gran tomba amb base de pedra feta per excavació de l’entorn i coronada d’un mur de pedra tallada i amb sostre cònic, una de les formes més visibles de
Interior
d’una tomba de la
Banditaccia. Vista parcial d’una estança amb quatre
sepultures separades per baldaquí, amb sostre de falses bigues.
Tombes
de “dau” ben arrenglerades a les vores dels
carrers (dromos), amb vestigis de
bancs i piles per l’aigua.
Al
poble de Sutri hi ha diverses necròpolis rupestres. Algunes de les tombes s’han
aprofitat per usos diversos. En la imatge una gran tomba aprofitada per
església catòlica.
Necròpolis
de Pian di Mola, prop de la ciutat de
Viterbo. És un lloc molt recollit al fons d’una petita vall envoltada de
rouredes.
Necròpolis
de Norchia. Tombes escalonades de dau
a vegades rematades amb un porxo de columnes fen templet.
Els viagers a la porta d’un túmul (necròpolis de la Banditaccia ).
que interessant miquel, i quina bona currada d'article.
ResponEliminaUn tema del qual no en coneixia massa cosa eclipsat per tot el tema de l'antic imperi romà.
Fins aviat
M'ha agradat molt i no he perdut "gens el temps". Xanxes
ResponEliminaMolt bé. Bravo pels etruscs, grans amnats de la vida i per aquests fantàstics visitants.
ResponElimina